Stort set alle har før prøvet at være med til et møde med en kunde før. Det er en svær disciplin at holde et godt kundemøde, da der er flere aspekter der skal passe sammen for at skabe den bedst mulige synergi. I denne guide hjælper vi dig på vej mod, hvordan du skaber det bedst mulige kundemøde. Guiden vil give dig et større indblik i, hvilke tanker du skal gøre dig inden et kundemøde. Vi guider dig igennem forskellige tidspunkter i kundemødet.

 

Guiden kommer ind på følgende:

 

Forberedelse

Under mødet

Afslutning

Efter mødet

Forberedelse

Mange mener at forberedelse er nøglen til et succesfuldt møde. Der er mange former for forberedelse man kan gøre sig, dog er et af de klart vigtigste punkter er, at man skal sætte sig i kundens sted og situation. Man skal kunne forberede sig på kundens svar til ens præsentation, så man kan komme med den bedste respons. Derudover viser det bare respekt og seriøsitet, hvis man har forberedt sig grundigt. Hertil vil en god start indenfor min branche være at forberede sig på hvilke muligheder de har for at lave hjemmeside optimering.

 

Under mødet

Det er vigtigt, at du får kunden til at føle sig komfortabel på alle mulige måder. Dette kan som en start gøres ved at tage godt imod kunden, have hentet kaffe og vand inden mødets start. Derudover er god forberedelse igen med til at få kunden til at blive mere komfortabel. Derudover har 2-5 minutters relevant small talk aldrig gjort nogen skade.

Det vigtigste i et kundemøde er præsentationen af den data eller andet man skal snakke om. En dårlig præsentation kan ødelægge kundens fokus og du vil derfor hurtigt trætte ham. Derfor er dette et meget kritisk punkt. Der findes mange måder og guides til, hvad en god præsentation skal og i hvert fald ikke skal indeholde.

Afslutning

I sin afslutning af mødet er der flere aspekter, der er vigtige at komme ind over. Det første og klart vigtigste punkt er opsummering. Du skal til sidst på samtlige møder lige hurtigt opsummere hvad i har snakket om og hvad der dernæst er blevet aftalt som næste skridt. Og præcis det næste skridt er noget som du selv skal bringe på tale. Du skal til sidst i mødet have aftalt, hvordan det videre forløb skal forgå. Hvornår i skal mødes igen, hvad det skal omhandle, hvad skal være forberedt inden da. Dette vil sikre dig en vis form for professionalisme.

 

Efter mødet

Efterbehandlingen af et møde er et meget vigtigt punkt, da du skal holde din kunde oppe på tæerne. Derfor skal du senest to dage efter have sendt en opsummering af hele jeres møde ud på mail til kunden. Den vej igennem sikrer du dig, at kunden har fået det hele med og, at han intet glemmer i forhold til, hvornår næste møde er og hvad han selv skal forberede.